تبلیغات
تحقیق کده - کاروفناوری هفتم(هرم غذایی)
تحقیق کده
سلام.چی شده؟چرانگرانی؟اهان فهمیدم!!!واسه فردا تحقیق میخای ولی نمیتونی جور کنی نگران نباش سایت rezahbm در خدمت شماست!!!

کاروفناوری هفتم(هرم غذایی)

یکشنبه 6 اردیبهشت 1394

نویسنده: سید رضا حسین نژاد |

گروه های مختلف هرم غذایی

چگونه می توان تغذیه درست داشت؟

شرط اصلی سالم زیستن، داشتن تغذیه صحیح است.

تغذیه صحیح یعنی رعایت دو اصل تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه.تعادل به معنی مصرف مقادیر كافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است وتنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی كه در 4 گروه اصلی غذایی معرفی می شوند.
بهترین راه اطمینان از تعادل و تنوع در غذای روزانه استفاده از هر 4 گروه اصلی غذایی است.

چهار گروه اصلی غذایی عبارتند از: گروه نان و غلات، گروه میوه ها وسبزی ها، گروه شیر و لبنیات، گروه گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها.
مواد غذایی هر گروه، دارای ارزش غذایی تقریبا" یكسان هستند و می توان از یكی به جای دیگری استفاده كرد.
مقایسه مقدار مصرف روزانه از گروه های غذایی را می توان با استفاده از شكل یك هرم نشان داد.

هرم غذایی چیست؟
هرم غذایی نشان دهنده گروه های غذایی و موادی است كه در هر گروه جای می گیرند.
قرار گرفتن موادغذایی در بالای هرم كه كمترین حجم را در هرم اشغال می كند به این معنی است كه افراد بزرگسال باید از این دسته از مواد غذایی كمتر مصرف كنند (مانند قندها و چربی ها)
هر چه از بالای هرم به سمت پایین نزدیك می شویم حجمی كه گروه های غذایی به خود اختصاص می دهند بیشتر می شود كه به این معنی است كه مقدار مصرف روزانه این دسته از مواد غذایی باید بیشتر باشد.
شناسایی گروههای غذایی به عنوان راهنمایی برای تعذیه كلیه گروههای سنی در جامعه ضروری است و پایه و اساس برنامه ریزی غذایی همه افراد می باشد كه البته در گروههای سنی مختلف قابل انطباق با شرایط ویژه آن گروه بوده و در فصل مربوطه به تفاوت در سهم گروههای غذایــی و توصیه های تغذیه ای خاص آن اشاره شده است.

گروه نان و غلات
این گروه شامل انواع نان، برنج، ماكارونی، گندم و جو است.
مواد مغذی مهم: انرژی، بعضی از انواع ویتامین های گروه ب، آهن و مقداری پروتئین.
واحد اندازه گیری: هر واحد از این گروه برابر است با یك برش 30 گرمی از انواع نان (به اندازه یك كف دست از نان سنگك، بربری یا تافتون در مورد نان لواش چهار كف دست معادل 30 گرم است)، نصف لیوان ماكارونی یا برنج خام معادل یك لیوان از شكل پخته آن ها، نصف لیوان غلات خام معادل یك لیوان پخته غلات.
مقدار مصرف: برای افراد بزرگسال سالم مصرف روزانه 12-10 واحد توصیه می شود. این گروه برای تامین انرژی، رشد و سلامت دستگاه عصبی لازم است.

نكات مهم در استفاده از گروه نان و غلات
1- بهتر است برنج به صورت كته مصرف شود.
2- بیشتر از نان های حاوی سبوس (مثل نان جو و سنگك) استفاده شود.
3- برای كامل كردن پروتئین گروه نان و غلات بهتر است آن ها را به صورت مخلوط با حبوبات مصرف كرد (مثلا" عدس پلو، باقلا پلو، عدسی با نان و غیره).

گروه میوه ها و سبزی ها

این گروه شامل موارد زیر است:
الف- سبزی ها و میوه های غنی از ویتامین C (مثل سبزی های برگی، گوجه فرنگی وفلفل دلمه ای و میوه هایی مثل مركبات).
ب- سبزی ها و میوه های غنی از ویتامین A شامل سبزی ها و میوه های به رنگ زرد، نارنجی، قرمز و سبز تیره و سبزی های برگی (مثل اسفناج، هویج، گوجه فرنگی، طالبی، زردآلو و شلیل).
ج- سایر سبزی ها یا میوه ها (مثل سیب، موز، هلو، گلابی، انواع توت ها، گیلاس، انگور، هندوانه، كرفس، بادمجان، كدو، سبزی خوردن، قارچ، پیاز و كاهو).

نظرات() 
Foot Pain
شنبه 14 مرداد 1396 11:57 ب.ظ
Hi friends, its enormous paragraph about educationand fully defined, keep it up all
the time.
http://wateryprosperit25.soup.io
جمعه 13 مرداد 1396 08:21 ب.ظ
I'm gone to inform my little brother, that he should also go
to see this website on regular basis to get updated from most up-to-date reports.
دوشنبه 8 تیر 1394 02:54 ب.ظ
سلام، با حمایت مقام معظم رهبری، آقایان روحانی و ظریف مهارتهای خود را در انجام مذاکرات و حل مشکلات پیچیده نشان داده‌اند. به آنها اجازه دهید تا امور مربوط به سیاستهای خارجی‌ ایران در منطقه را نیز به عهده بگیرند.
خانه سلامتی
چهارشنبه 9 اردیبهشت 1394 07:38 ب.ظ
وبلاگ خیلی زیبایی داری
به منم سر بزن
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

← درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : سید رضا حسین نژاد

← لینکستان





در این وبلاگ
در كل اینترنت
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :